Solliciteren voor een knelpuntjob zonder enige ervaring? Gewoon doen!
Een opleiding via je werkgever helpt je snel professioneel vooruit. Voor grote Antwerpse werkgevers is het ook dé manier om functies in te vullen die anders open blijven staan. Het begrip opleiden is het nieuwe rekruteren ligt aan de basis van de nieuwe leercultuur bij steeds meer organisaties, zegt ook de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding VDAB. Het Berchemse Customer Care Center 24+ is een mooi voorbeeld: goesting om bij te leren is er belangrijker dan je diploma.
24+ is het Customer Care Center van de Vlaamse bankverzekeraar KBC. Het ligt net naast het station van Antwerpen-Berchem. 500 medewerkers staan er in voor de technische helpdesk en de administratieve ondersteuning. “Maar helpdeskmedewerkers en zéker teammanagers zijn moeilijk te vinden”, zegt HR Manager Leen Van Landeghem. “Net als vlot tweetalige customer care medewerkers: KBC heeft veel klanten in Franstalig België. Net daarom zoeken we onze kandidaten erg breed, we hebben geen ‘typische’ profielen aan boord. Wel een mix aan leeftijden, achtergronden en overtuigingen. Diversiteit zit in onze kernwaarden. Dat leidt tot veel creativiteit en zorgt voor een hele motiverende werkomgeving.”
Je komt vaker in aanmerking dan je denkt
Dat divers rekruteren zeker in Antwerpen de toekomst is, beaamt Bjorn Cuyt (VDAB). “Wie tussen de 25-49 en hooggeschoold is, is meestal al aan de slag. Als kortgeschoolde – geen middelbaar diploma – of als 55-plusser kan je daar je voordeel mee doen, want meer werkgevers willen investeren in jouw opleiding op maat van hun openstaande vacature. Voor werkgevers liggen er dan weer kansen bij mensen met een niet-EU achtergrond en de eigen werknemers zijn deeltijds aan de slag maar wel beschikbaar voor een voltijds contract. Op de werkvloer zijn dus andere en nieuwe formules nodig. Organisaties moeten meer intern kijken én werken aan de aanvaarding van een werkvloer met meer diversiteit.”
“Vooral je leerpotentieel is daarbij belangrijk”, benadrukt Leen Van Landeghem. “Je diploma is niet zo belangrijk, je drive en je competenties dan weer wel. 24+ is geen puur callcenter, eerder een professionele omgeving waar op een efficiënte en kwalitatieve manier gezorgd wordt voor de klant: een customer care center. We kijken naar de kwaliteit van de call, naar je behulpzaamheid… ervaring in zorg, onderwijs, horeca of retail vinden we daarom erg interessant. Help je graag mensen, dan zal je goed aarden bij ons. Zeker wanneer je er bewust voor kiest om je carrière een nieuwe wending te geven.”
“Steeds meer werkgevers leiden zelf kandidaten op” pikt Bjorn Cuyt in. “Voor horecaprofielen werkt VDAB samen met Horeca Forma. Bij VDAB doorloop je een basistraject, in een horecabedrijf specialiseer je je dan via werkplekleren. Hetzelfde doen we voor De Grote Verbinding, het Oosterweelproject. Er moeten 2.500 vacatures in een brede waaier functies ingevuld worden. Sommige bedrijven die meewerken aan de werf, leiden je ervoor op.”
Ook als niet hooggeschoolde blijft alles mogelijk
“Een voorbeeld: na een VDAB-basistraject lassen, doe je aan de EQUANS Academy (vroeger Engie) specifieke competenties op”, vervolgt Bjorn Cuyt. “Zo werkt het ook voor heel wat administratieve profielen. Als kortgeschoolde of ASO’er die geen bachelor of master behaald heeft, kan je instappen. We stomen je klaar voor een functie die op het eerste zicht niet ‘jouw’ ding is. Mooi is ook dat je als werkzoekende dan je uitkering blijft ontvangen. Na je opleiding mag je ook rekenen op een vast contract bij je werkgever.”
Leen Van Landeghem: “Bij 24+ vind je ook een compleet intern opleidingsnetwerk én we zijn flexibel op het vlak van deeltijdse werkroosters en telewerk. Zo spreken we méér kandidaten aan. Dat we niet zo bekend zijn als werkgever, hoeft je niet tegen te houden. 24+ werkt voor KBC, we verkopen geen producten of diensten maar ondersteunen de klanten administratief of bij technische vragen. Daarom vinden we het belangrijk om authentiek te zijn en heel goed te letten op een goeie match met onze normen en waarden. Zo creëren we betrokkenheid. Wij doen de rest, want tijdens je hele traject krijg je volop steun.”