Teammanagers polsen geregeld hoe medewerkers zich écht voelen
Welzijn op het werk staat bij 24+ hoog op de agenda. Het customer care center zet sterk in op fysiek en mentaal welbevinden. Het zorgt ervoor dat medewerkers een sterk thuisgevoel ervaren. Collega’s Kim en Susanne kunnen ervan meespreken. Ze smeden zelfs vriendschapsbanden op de werkvloer.
Susanne Huijts, teammanager: “Bij 24+ werken veel collega’s als customer care medewerker, zowel op de helpdesks als in meer administratieve teams. Op de helpdesks verzorgen onze mensen binnenkomende telefonische oproepen. Hierdoor is het niet altijd makkelijk om een moment te vinden waarop iedereen zich kan vrijmaken. Maar we organiseerden wel al eens een gezamenlijk ontbijt.”
“Daarnaast zetten we sterk in op welzijn via onze online kanalen. Medewerkers kunnen er hun vragen kwijt, maar ze zetten er elkaar bijvoorbeeld ook in de bloemetjes als ze jarig zijn. Ik lanceerde teamchallenges zoals het in beeld brengen van je lievelingsgerecht of je hobby. Zo creëer je interactie en leren collega’s elkaar beter kennen.”
Kim Pauwels, content manager chatbot: “In coronatijden was het extra moeilijk om met elkaar in verbinding te blijven. Maar 24+ deed wel grote inspanningen om medewerkers iets te bieden om naar uit te kijken. Tijdens de eerste lockdown wilde het bedrijf iedereen aanzetten om te blijven bewegen. Ik ben zumba-instructeur in bijberoep, dat is hier bekend. Daarom vroeg men mij om een filmpje met een korte les op te nemen. Zo voel ik dat al mijn talenten hier worden opgemerkt.”
Lekkere koffie en gezonde wraps
Susanne: “Welzijn heeft een mentale en een fysieke component en 24+ zet in op beide. We kunnen terecht bij een interne vertrouwenspersoon of een externe psycholoog. Maar hier staan ook deskbikes om aan je bureau in beweging te blijven. Verstelbare tafels maken het mogelijk om rechtstaand te werken, want een hele dag zitten is niet gezond.”
Kim: “Voedings- en slaapgewoonten krijgen ook aandacht, bijvoorbeeld in workshops of door gratis fruit. Beneden heb je een heel goeie koffiebar waar je ook lekkere en gezonde wraps kan krijgen. Gezellig lunchen op ons dakterras met een fijne collega erbij: wat kan je ’s middags meer wensen?”
Uitkijken naar dagen op kantoor
Kim: “Stilaan keren we terug naar twee dagen op kantoor werken. Mentaal is dat niet voor iedereen evident na twee jaar thuiswerk. Daarvan is 24+ zich heel goed bewust.”
Susanne: “Als teammanagers polsen we geregeld bij onze mensen hoe ze zich écht voelen. Binnenkort verspreiden we een interview met een collega die al een tijdje geregeld op kantoor komt werken. Hoe voelt die zich daarbij? Hoe is de sfeer? Het triggert anderen om ook vaker naar kantoor te komen. We maken het bespreekbaar en luisteren naar ieders standpunt.”
Kim: “Ik kijk er echt naar uit om mijn collega’s weer vaker op kantoor te ontmoeten. Want hoe geweldig alle communicatiemiddelen ons door de coronacrisis hebben geholpen, ze hebben toch hun beperkingen. Geen enkele manier van communiceren is zo compleet en zo efficiënt als een face-to-facegesprek. Ik kijk echt uit naar de dagen op kantoor. Niet voor niets leerde ik hier twee van mijn beste vrienden kennen.”
Rijker als mens
Susanne: “Het thuisgevoel bij 24+ betekent ook dat de verschillen tussen mensen hier geen belang hebben. Draag je een hoofddoek? Heb je een bepaalde culturele achtergrond? Die diversiteit maakt ons net sterk en is deel van ons DNA.”
Kim: “Feestdagen als Kerstmis of het Suikerfeest gaan niet onopgemerkt voorbij. Onder collega’s is er een grote nieuwsgierigheid. Leidinggevenden en medewerkers staan daar heel open tegenover. Het maakt je als mens ook veel rijker. Het is wat een cliché, maar het gaat hier om wat je in je mars hebt, niet wat je geslacht of afkomst is.”
Susanne: “En toen ik merkte dat hier ook enkele Nederlanders werken, voelde ik me meteen thuis. (lacht) Ik kan mensen echt wel aanbevelen om hier te solliciteren. Het gevoel dat je hier welkom bent, maakt van 24+ een bijzondere werkgever.”